לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת תרומה – לבנות משכן בליבם

book

"דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי", בפרשת השבוע התורה הקדושה פונה לעם ישראל בכללותו לבא ולתרום כדי לבנות בית משכן לבורא יתברך.וכאן נתקלים אנו בדבר לא מובן, בורא עולם, בעל הבית, הבורא והיוצר, פטרונו של עולם, אשר לו הכסף ולו הזהב, עומד חס ושלום כעני שואל על פתח ומבקש תרומה, עזרה בבניית ביתו.

הכיצד יתכן הדבר הזה? אלא האמת היא וודאי למעלה מכל צל צילו של ספק, שאין להקב"ה שום צורך לא בתרומתנו ולא בעשייתנו, שאם רצה השי"ת יכל להוריד משכן בנוי מן השמים לשם ולתפארת ולתהילה. וכן גם גבאי צדקה, שאדם נצטווה ע"י הבורא יתברך ליתן לעני, הקב"ה לא צריך אף אחד כדי להיטיב עם העני, אם רוצה השם יתברך בין רגע יכול להפכו מעני לעשיר. אבל כאן וודאי בא העניין שלמדונו חז"ל: "יותר ממה שעושה עשיר עם העני, עושה העני עם העשיר", שעל ידי העניים זוכים העשירים לעולם הבא. כך גם בעשיית המשכן, כבר נאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. בתוך כל אחד ואחד מבני ישראל.

וכן ציווה הבורא יתברך "ויקחו לי תרומה" שעל ידי שבני האדם ישתוקקו לבנות מקום משכן לבורא יתברך ויעשו ויתרמו בכל כחם, על ידי זה יהיו מחוברים ברצון גדול ובנפש חפצה לשכינת השם יתברך, ואז תהיה הכנה גדולה שישכון בליבם. וזוהי למעשה המטרה הגדולה והנעלה שבבניית המשכן, שיזמן ויכין כל אחד ואחד מבני ישראל מקום מושב לשכינה הקדושה בליבו. וכך למעשה על ידי התרומה, העשייה, הרצון הגדול שבלב, נבנה משכן בליבנו. זוהי העבודה הגדולה האמיתית שאליה עלינו לשאוף כל ימי חיינו, שהרי גלוי וידוע לפניו יתברך שעתידין ישראל לחטוא, והבית יחרב ולא ישאר על תילו למשך שנים.

אלא וודאי שחלק מהכוונה הגדולה שבמשכן היא כדי שנכין את עצמינו למשכנו של הקדוש ברוך הוא, דהיינו "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", וזהו גם נרמז במה שאומר הכתוב: "אשר ידבנו ליבו תקחו את תרומתי". העיקר זה שידבנו לבו, שנגיע באמת לרצון הלב, לפתיחת הלב, ולהכין בו מקום להשארת שכינה. גם אם וכאשר חס ושלום יהיו תקופות בעם ישראל אשר בית המקדש יהיה חרב, עדיין "כל לבבות דורש השם", עדיין יהיה המשכן בליבם בבחינת בלבבי משכן אבנה.

אחים יקרים ואהובים כל אחד ואחד מאיתנו צריך בראש ובראשונה לרצות את השם יתברך, ובשביל כך לעשות הכל כדי שתהיה בנו בכל אחד ואחד מישראל השראת שכינה, וזה על ידי לימוד התורה בהתמדה, ועל ידי תפילות כתיקנן מעומק הלב ובכוונה רבה, וכן על ידי התרחקות מכל דבר שמרחיק את השראת השכינה כמו שנאמר "ולא יראה בך ערוות דבר ושב מאחריך". כשכל אחד ואחד מאיתנו ירגיש אחריות על בנין הבית העתידי, בית המקדש השלישי שיבנה ויכונן במהרה בימינו אמן כן יהי רצון.

דילוג לתוכן