לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת תצווה – אור של תורה

book

"ואתה תצווה את בני ישראל ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלות נר תמיד" וכו'. כאן לימדה אותנו התורה הקדושה את אחד היסודות הגדולים בלימוד התורה וקיום המצוות. "שמן זית זך כתית" איך אפשר להפיק שמן זית זך שיהיה אורו צלול ויאיר באור יקרות? דווקא על ידי כתית, על ידי שאדם מכתת עצמו, דהיינו מתאמץ בכל מאמצי כוחו לקיים רצון יוצרו ולברוח מרצון יצרו, ולמסור ממש נפש על קיום התורה והמצוות בלי שום וויתורים.

ואז כך ורק כך זוכה האדם להפיק מעצמו את השמן זית זך, את אותו אור עליון הטמון בנשמתו להבהיק ולצאת, להאיר בכל העולם כולו כמו הצדיקים גדולי העולם ומאירי הדורות, שאורם הפציע מעט מעט עד שהלך והאיר מסוף העולם ועד סופו, ועד היום, ועד סוף העולם יאיר ויזרח אורם, אור תורתם, אור מעשיהם הנפלאים שאין להם קץ ותכלית. ניקח דוגמא קטנה רק כדי לסבר את האוזן ניקח את הראשונים כמלאכים הרמב"ם, הרשב"א, הריטב"א, הרמב"ן, הרי"ף, הרא"ש, הר"ן, רבינו יונה ננסה לתאר את העולם חס ושלום ללא המאורות הגדולים הללו, הרי היה חס ושלום עולם חושך בעדנו. כמה האירו בדורם ובכל הדורות את שמי העולם במאור תורתם, הליכותיהם, הליכות אלי מלכי בקודש, ספרי הלכה מבהילים ומבעיתים בכוח תורתם האדיר, ספרי הגות ומחשבה, מוסר ויראת השם טהורה, הקדמות נפלאות, פירושים לתנ"ך.

נתאר לעצמנו את העולם ללא רש"י הקדוש, זכותו יגן עלינו חס ושלום, איך היה נראה העולם? מי יכול ללמוד גמרא ללא רש"י, חומש ללא רש"י? עד כדי כך שכבר הליצו ואמרו שגדולתו של רש"י הייתה בכך שיכל ללמוד גמרא וחומש ללא רש"י… ובאמת איך, איך זכו לכך להיות מאורי הדורות כמו שאמרו חז"ל: "ראה הקדוש ברוך הוא שהצדיקים מועטים, עמד ושתלם בכל דור ודור". יפתח בדורו כשמואל בדורו, דור דור ודורשיו, דור דור וחכמיו. עד לדורותינו אנו האחרונים ואחרוני האחרונים המהרש"א, המהרש"ל, המהר"מ, השיטה מקובצת. ועד לדורנו מר"ן מלכא זכותו יגן עלינו רבינו עובדיה יוסף. נתאר לעצמנו את העולם ללא תורתו של מר"ן, היכן היינו היום בני ספרד? מי היה פוסק לנו כמר"ן הבית יוסף, מי החזיר לנו עטרת יהדות ספרד ליושנה במלא עוזה, הדרה ותפארתה, אם לא מר"ן וספריו הקדושים הגדושים בידע עצום שאין לו אח ורע: היביע אומר, היחוה דעת, הטהרת הבית, החזון עובדיה, הליכות עולם, מאור ישראל, לוית חן, שאם לא הם היכן אנו היום. כל זה וודאי זכו הגדולים הללו בכוח דבקותם במטרה בלי לוותר לעצמם בכי הוא זה וכך הפציע אורם בעולם, אור תורתם וקדושתם, טהרתם וצדקותם.

כך נראה וכך נעשה בבחינת "והיו עיניך רואות את מוריך" ובפרט בתקופה קשה זו שמאורעות קשים ביותר פוקדים אותנו רח"ל השכם והערב צרות ומצרות שונות ומשונות רח"ל ובפרט במחנה החרדי שזה וודאי אמור להדליק אצלנו נורה אדומה, ואסור לנו לטמון את ראשנו בחול, חייבים חייבים אנו לשאול את עצמנו מה זאת עשה אלוקים לנו, בשלנו הרעה הגדולה הזאת, כל אחד ואחד מאיתנו חייב להתחזק ולומר לעצמו בשלי הרעה הגדולה הזאת כל אחד ואחד מאיתנו חייב להתחזק ולומר לעצמו בשלי הסער הגדול הזה. ויקבל כל אחד על עצמו להתחזק, מי בתורה ומי במצוות, מי במעשים טובים, והנשים ישמרם השם יתברך בצניעות המלבושים וצניעות הדיבור.

וכך ורק כך נזכה לכתית למאור על ידי הכתיתה שעברנו, הצרות והייסורים רח"ל זה יהיה למאור, יאיר לנו השם יתברך אור גדול, אור של תורה, אור של שמחה, אור של גאולה במהרה בימינו אמן כן יהי רצון.

דילוג לתוכן