לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת משפטים – אדם או מלאך?

book

אדם או מלאך? "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" וכו'. בפרשה מופלאה זו ניתן לראות את יופיה של תורתנו הקדושה. לאחר שעם ישראל עמדו במעמד הנשגב מעמד הר סיני שבו הוריד הקב"ה שכינתו על הר סיני, ודבר עם בני אדם, בני תמותה. כמו שנאמר: את קולו שמעת מתוך האש. ושם בהר סיני הגיעו בני ישראל להשגות גדולות ונוראות, עד כדי כך שפתח להם הקב"ה שבעה רקיעים והראה להם שאין עוד מלבדו כמו שנאמר: אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלוקים. הרי שבאותם רגעים גדולים ועצומים הפכו בני ישראל להיות ממש כמלאכי השרת, כולם בדרגת נבוארה נוראה, כולם ממש בשיא הרוחניות.

והנה לאחר מעמד הר סיני הגדול והנורא הוד באה התורה ופותחת בפרשת משפטים שבמהותה רוב רובה מדברת בענינים שבין אדם לחבירו, דיני הלוואה ודיני נזיקין, הבור, השור והאש וכו'. וודאי שכל אחד מעם ישראל אחרי שהרגיש עצמו ממש בשמים כמלאך ציפה בטח עכשיו תדבר אתנו התורה בצווים שמימים רוחניים. והנה פרשת משפטים דינים ועניינים שבין אדם לחבירו, דינים הקשורים לחמוריות ולגשמיות, עולם הזה נטו. אלא וודאי צריכים לדעת, היסוד הוא דווקא בגלל שאתם ראיתם כי מן השמים דיברתי עמכם ואביא אתכם אלי. דווקא כאן יכול להיות לכם טעם שאתם אולי מלאכים, אבל להזכירכם אתם בני אדם יצירי חומר, עם עסקי מסחר ועם שוורים וחמורים, ואש ונזקים שאחד עלול לגרום לחבירו.

לכן תראו להתנהג כבני אדם הזהירים בממון ובכבוד זולתם, ודווקא מכיוון שאתם בני אדם בחרתי בכם ולא במלאכים, וכמו שאמר משה רבנו למלאכי השרת: מה כתוב בה? אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים, האם למצרים ירדתם ונשתעבדתם? שוב, מה כתוב בה? לא תגנוב, לא תרצח, כבד את אביך, גזל יש ביניכם? שנאה יש ביניכם? אב ואם יש לכם? וכו'. רואים מכאן שדווקא משום שהם מלאכים לא קיבלו תורה. וכן להיפך דווקא בגלל שאנחנו לא מלאכים אלא דווקא בני אדם בזכות זה קיבלנו תורה. יוצא שבזכות פרשת משפטים קיבלנו תורה. עצם העובדה שיש בינינו משא ומתן ועסקי מסחר וכו' וכו' זוהי הסיבה שצריכים אנו תורה. מלאכים אינם צריכים תורה, הם כבר בנויים בצורה סטאטית כזו שלא שייך אצלם קנאה שנאה ותחרות, אלא כולם אהובים כולם ברורים כולם גיבורים. כולם עושים באימה רצון קוניהם.

הרי לנו שהמלאכים מתוקנים מטבעם, אבל אנו בני אדם לא כן אנו, אלא "עייר פרא אדם יוולד",נולדנו עם טבעים רעים ונטיות רעות ועלינו במשך כל ימי חיינו לשאוף לעלות למעלה למעלה ולתקן את מידותינו הרעות, להשליט את המח על הלב, את הנשמה על הגוף ואת רצון היוצר על פני רצון היצר. וזוהי עבודה הרבה יותר גדולה מעבודת המלאכים וההסתכלות שלנו במעמד הר סיני וקנאתינו במלאכים בטעות יסודו. כי אם רצה השי"ת מלאכים היה נותן תורה למלאכים, אבל לא לא ולא, לא רצה השי"ת ליתן תורה למלאכים כי אצלם זו לא חכמה, זה בטבע שלהם לעשות טוב. אבל לנו נדרשת עבודה מאוד מאומצת כדי להיות טובים.

דילוג לתוכן