לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת יתרו – ללמוד לוותר

book

"ויאמר יתרו כהן מדין חותן משה את כל אשר עשה אלוקים למשה ולישראל עמו, כי הוציא ה' את ישראל ממצרים". פרשתנו מספרת על יתרו חותן משה הכומר הגדול ביותר לעבודה זרה באותה תקופה, כל הגויים היו מכבדים אותו מאוד מאוד, אבל הוא היה אדם מבקש אמת, מחפש ומבקש בכל ליבו להגיע לחקר האמת לאמיתה. אמנם יש הרבה אנשים בעולמנו שכביכול מבקשי ומחפשי אמת, אבל אצלם זה לא בכל מחיר, זה בערבון מוגבל. בתנאי שזה לא יפגע לי פה ולא יפגע לי שם, ועוד כל מיני תירוצים כאלו. שהאמת תלויה בסדר יומו של אדם כזה או אחר, צריך לדעת שהאמת היא אמת, בין אם האדם יקבל אותה ובין אם לא, האמת יורה דרכו.

וכמו שהיה אומר האדמו"ר מקוצק זיע"א בבריאת העולם הקב"ה זרק את האמת לארץ, שנאמר "ותשלך אמת ארצה". אומר האדמו"ר אם כן הרי לנו שהאמת נמצאת על הארץ, ואם האמת על הארץ מה צריך לעשות? פשוט להתכופף ולהרים אותה. אבל אומר האדמו"ר אף אחד לא מוכן להתכופף בשביל האמת, אף אחד לא מוכן לוותר על הרגלו ותאוותיו בשביל האמת. וזהו מה שאומרת כאן התורה הקדושה "וישמע יתרו". וכאן כבר ידועה השאלה: וכי יתרו בלבד שמע? הרי כל העולם כולו שמע, שנאמר "שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת, אז נבהלו אלופי אדום, אילי מואב יאחזמו רעד" וכו'.

אלא אומרים חז"ל מה שמועה שמע ובא. הדגש הוא על ובא. הרבה הרבה אנשים שמעו בעולם כולו, שמעו, אבל מי בא? למי זה גרם לשינוי מהותי? למי זה גרם לחשוב, לשנות דרך להתקרב להשם יתברך? לאף אחד. רק אחד היה ופרסמו הכתוב, "וישמע יתרו", שמע ובא עזב הכל. יתרו שישב בכבודו של עולם, והיה נהנה מכבוד ועושר ברמות בלתי נתפסות לא היסס ולו לרגע, בעט בכל השקר והלך קדימה לקראת האמת, ולאן הלך? אל המדבר אשר הוא חונה שם הר האלוקים. עזב כבודו של עולם והלך למקום הכי נמוך, הכי שפל, הכי שומם אל המדבר. למה? כי היה איש אמת, שהבין שהיכן שהאמת נמצאת לשם צריך ללכת ולא יועיל לזה שום תירוץ בעולם. אם לא תתכופף ותוותר למען האמת תישאר כל הימים בשקר המוחלט.

את המסר הזה העביר יתרו לכל הדורות כולם במסר ברור, חד משמעי וחסר פשרות. ולא לחינם זכה יתרו לחתן הכי גדול בעולם, משה רבינו אדון הנביאים. ועוד זכה לדבר שאף אחד לא זכה לו, פרשת יתרו, פרשה על שמו שרק בה נמצא העניין של קבלת התורה, מעמד הר סיני. ומדוע? זהו המסר הגדול לכל העולם כולו. מי שרוצה תורה, מי שרוצה אמת, מי שחפץ בקרבת השי"ת, צריך לדעת להתכופף, לוותר ואז זוכים לכל הטובות, זוכים לקרבת השם יתברך.

כן כן אחים יקרים זוהי הנוסחה הגדולה ביותר להצלחה בחיינו, בין בחיי תורה ומצוות, ובין בכל העניינים. שלום בית, פרנסה, בכל מכל כל. הכל תלוי ברמת הוויתור שאנחנו מוכנים לוותר כדי להצליח. אדם שתקוע ברצונותיו ואינו מוכן לוותר, לא יוכל להתקרב בחייו לשום מקום. לדוגמא, אדם שרוצה להתקבל למקום עבודה מסודר כדי שתהיה לו פרנסה מכובדת, אבל הוא מאוד אוהב לישון, ואינו מוכן לוותר על זה בשום אופן. וודאי ששום מקום עבודה שמכבד את עצמו לא יקבל פועל כזה בטלן. נמצאנו למדים, אתה רוצה להצליח בחיים בכל תחום? תלמד ל וו ת ר!

דילוג לתוכן