לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת עקב – כסף קטן שווה כסף גדול

book

"והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם ושמר"… וכו', אומרים חז"ל "והיה עקב תשמעון" אם מצוות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון, אזי זוכים לכל הברכות וההבטחות הטובות. "ושמר ה' אלוקיך לך את הברית ואת החסד" וכו'. ובאמת יש להבין, מדוע דווקא צריך לשים דגש דווקא על מצוות קלות כאלה שאדם דש בעקביו? אלא צריכים לדעת יסוד גדול. שאדם שלא יודע לכלכל את ביתו נכון, יכול להרוויח הרבה כסף, ועדיין איננו גומר את החודש. ולמה? לא מפני שאינו מרוויח טוב, אלא כיוון שאינו יודע לחשב את הוצאותיו נכון.

וזה לא בגלל ההוצאות הגדולות השוטפות, אלא דווקא בגלל הבזבוזים הקטנים הנעשים בלי מחשבה, פה חמישים, ושם מאה ומאתיים, פה שלש מאות. וזה הופך לחשבון ענק. כך זה בדיוק בענייני וקנייני העולם הבא. מצוות גדולות כולם בדרך כלל נזהרים, אבל דברים קטנים שנראים בעינינו כקטנים. שהרי באמת אין מצוות קטנות, שהרי כל המצוות כולם גדולות ונוראות הם. כגון שבכולם נצטווינו על ידי מלך העולם, ואין להסתכל על גודל הציווי, אלא על גודלו של המצווה. וכך אומר דוד המלך עליו השלום "למה אירא בימי רע עוון עקבי יסובני" ואומרים חז"ל: פירוש אין מסבבין לו לאדם בשעת הדין, אלא מצוות קלות שאדם דש בעקביו, שנאמר "למה אירא בימי רע עוון עקבי יסובני".

וההסבר בזה הוא, שכאשר מדת הדין מתוחה ח"ו, אזי עבירות קלות שאדם דש בעקביו מקטרגות עליו. כי אם אתה נמצא בצרה ח"ו, ואתה נזכר מגודלו של ממ"ה הקב"ה, ואתה דורש ומבקש ומתחנן לעזרה, בגלל שאתה מכיר בגדולתו, ויודע שאין אף אחד אחר בעולם שיכול לעזור לך חוץ ממנו, פירושו של דבר שאתה באמת מכיר בגדולתו יתברך ואם כן למה אינך שומר על מצוות קלות? הרי שאתה לא שם אל ליבך אם גודלו של הקב"ה במצווה על המצוות, ואם כן לא מגיע לך ח"ו ישועה. וכן אומר דוד המלך ע"ה "גם עבדך נזהר בהן בשמרם עקב רב" מה גרם לו לדוד מלך ישראל נעים זמירות ישראל משיח ה' לפנות לבורא יתברך בלי שיתבייש ממנו יתברך, "גם עבדך נזהר בהם בשמרם עקב רב", וממילא ניכר מתוך מעשי שאני מאוד מעריך ומחשיב עד אין קץ את גודלו של מלכו של עולם. ובוודאי שגם אנחנו דור יתמי דיתמי

צריכים ללמוד מדרכם של גדולי ישראל, בבחינת "צאי לך בעקבי הצאן ורעי את גדיותיך על משכנות הרועים". ונדע שמי שמזלזל בכסף קטן, מזלזל בכסף גדול. ומדוע? פשוט כי גם הכסף הגדול מורכב מכסף קטן. כן בדיוק זה במצוות, מי שמזלזל במצוות קלות, באיסורים קלים, סופו לזלזל באיסורים גדולים. כי מאותו שורש ניתנו, מרועה אחד ניתנו. וכשמזלזלים במצוות קלות, זאת אומרת שח"ו לא עושים חשבון לזה שציווה על המצוות הקלות. וממילא מכאן כבר הדרך קצרה מאוד לזלזל ח"ו גם בחמורות שבחמורות, ה' יתברך יצילנו ומכל שגיאה וטעות ישמרנו אכי"ר.

דילוג לתוכן