לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת מטות – כוחה של תורה

book

בפרשת השבוע פרשת מטות נאמר "וידבר משה אל העם לאמר, החלצו מאתכם אנשים לצבא, ויהיו על מדין לתת נקמת ה' במדיין, אלף למטה אלף למטה, לכל מטות ישראל תשלחו לצבא" מפסוקים אלו ניתן ללמוד עד כמה גדול הוא לימוד התורה. כמה תורה "אגוני מגנא ואצלויה מצלא" שהתורה הקדושה מגינה ומצילה הצלה גדולה ונוראה. שהתורה הקדושה מצווה שכאשר יוצאים לצבא למלחמה, לא מוציאים את כולם.

חייבים חמ"ל )חדר מלחמה( ומהו החמ"ל היהודי? בתי כנסיות ובתי מדרשות. שכנגד כל אלף שיוצאים למלחמה, אלף כנגדם יושבים ועוסקים בתורה הקדושה. ובכך למעשה כל אחד שלומד שומר בתורתו על חייל אחד. וכך ראינו שיצאו למלחמה וניצחו ולא מת ולא נפגע אף אחד במלחמה. שזה דבר שנוגד כל היגיון. כמו שכולנו יודעים, וודאי שכזה וכזו תאכל חרב, אין מלחמה בעולם בלי נפגעים משני הצדדים. והנה כאן אומר הכתוב "לא נפקד ממנו איש" פשוט מדהים כחם של לומדי התורה, הגן בהגנה גדולה ונוראה על הלוחמים, כך שכולם חזרו בריאים ושלמים. מכאן תשובה ניצחת לכל אותם מקטרגים על לומדי התורה, מה הם עושים ח"ו קוראים ומכנים להם שמות, פרזיטים, ואוכלי חינם, אינם נושאים בנטל.

אבל לא ידעו ולא יבינו בחשכה יתהלכו. טח מראות עיניהם, שעיקר השמירה ועיקר ההצלחה בכל לחימה ובכל מבצע תלויים אך ורק בלומדי התורה. כמה שיהיו יותר לומדי תורה, ויותר בעלי תפילה, וכמה שתהיה יותר התמדה בלימוד, תהיה יותר הצלחה ללוחמים, ויותר מפלה לשונאי ישראל. והאמת ראויה שתאמר שבאמת בקרב ליבם של כל אנשי הצבא, בתוך תוכם כולם יודעים את האמת. שהכל תלוי בתורה ובלימודה, ובגדולי ישראל. והראיה לכך תראה כל חייל וחייל, כל מפקד וכל קצין בשעת מלחמה ח"ו יבקש מכל יהודי שומר תורה ומצוות, מכל ילד תינוק של בית רבן, תילמד להצלחתנו, תתפלל להשי"ת שישמור אותנו, שנזכה לשוב לבתינו, לנשותינו, ולילדנו בריאים ושלמים. בואו ונראה ממעשה שהיה בראש הממשלה יצחק רבין המנוח, שבזמנו כאשר נחטף מטוס נוסעים ישראלי באוגנדה, ע"י אידי אמין דאדה ימ"ש.

רצו לצאת למבצע צבאי, מבצע אנטבה, מבצע יהונתן, להציל את החטופים בשעת לילה מאוחרת. התקשר ראש הממשלה דאז יצחק רבין למר"ן רבינו עובדיה יוסף זיע"א, לשאול אותו מה דעתו, האם לצאת למבצע, או לא. ומה שהרב יגיד זה מה שיהיה. אמר לו מרן זצוק"ל, חכה ואני אגיד לך מתי לצאת. ישב מר"ן זיע"א והתפלל מעומק לבו להצלחת המבצע, ולמד בעומק העיון. ולפנות בוקר אמר לרבין צאו וה' יהיה בעזרכם. וכך היה. שמע בקול מר"ן זיע"א, ויצאו למבצע, והיו שם ניסים גלויים למעלה מהטבע, וחזרו כולם חיים ושלמים לבתיהם. חוץ מהמפקד יוני נתניהו הי"ד שנהרג. כאן צריכים אנו להתבונן, ומה לא, ואנשי שטח, מה לו לבוא להתייעץ עם איזה רב שלכאורה מה לו ולענייני צבא.

הרי מעולם לא עשה צבא, ואין לו לכאורה לא מושג, ולא חצי מושג בעניינים צבאיים, ובכל זאת פנה אליו יותר מלכל אחד אחר. אלא וודאי כאן רואים אנו את האמת הצרופה בהתגלמותה. גם ראש ממשלה כיצחק רבין המנוח, ידע בסתר לבו שלא במפקדים, ולא בקצינים, ולא באנשי שטח, הישועה. אלא דווקא בעמלי תורה אמיתיים, בגדולי הדור יש בידם הכח לנצח את המלחמה בבחינת "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר, המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד" בואו אחים יקרים ונכיר בכתר הגדול והאדיר של תורתנו הקדושה, נלמד ונתפלל בכל כוחנו נפשנו ומאודנו ונראה ישועות גדולות אכי"ר.

דילוג לתוכן