לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת בלק – כוחה של תפילה

book

"וירא בלק בן ציפור את כל אשר עשה ישראל לאמורי, ויגר מואב לפני העם מאוד כי רב הוא ויגר מואב מפני בני ישראל". מובא בספרים שמה שבלק ראה את כל אשר עשה ישראל לאמורי, זה מדובר על יעקב אבינו שנקרא בשם ישראל, הוא ראה מה שעשה יעקב אבינו לאמורי כמו שאומר יעקב ליוסף הצדיק "אשר לקחתי מיד האמורי בחרבי ובקשתי", ופירש התרגום "בצלותי ובעותי" – דהיינו בתפילתי ובבקשתי. בלק פוחד מכוחם של בניו של ישראל שיש בידם אומנות אבותם "פיהם" – תפילתם גדולה היא ונוראה עד מאוד ומסוגלים בכוח פיהם להשיג כל דבר ויכולים לכבוש העולם כולו על ידי תפילתם וזעקתם, ומזה פוחד בלק עד מאוד.

ולכן שולח לבדוק היכן נתגדל מושיעם של ישראל הלא הוא משה רבינו ע"ה, ואומרים לו במדיין. שלח למדיין ושאל במה גדול כוחו, אמרו לו אין כוחו אלא בפיו. ולכן הולך בלק ומחפש בגויים אדם שכחו בפיו, ואת מי הוא מוצא וודאי אינו מוצא אחר אלא בלעם הרשע, שהיה נביאיהם של אומות העולם שהיה גם כן נביא, והיה יודע לכוון את אותה השעה שהקב"ה כביכול כועס רגע כמימריה ואז יוכל לקלל את ישראל ח"ו. וכשנתבונן בדברים המבהילים הללו נראה שאפי' גויים יודעים וידעו בכל הדורות כולם שהכוח שלנו לא תלוי בצבא ולא בכלי נשק כאלה ואחרים אלא כחנו בפינו, כוחנו בתפילותינו ובתורתנו.

בלק ידע שלא יעזור לו ללכת ולשכור צבאות אויב שיבואו וילחמו עם ישראל ויהיו אלה רבים ככל שיהיו, וחזקים ככל שיהיו, וודאי וודאי שיפלו לפני בני ישראל, כדוגמת סיחון ועוג מלך הבשן שהיו חזקים וענקים. וכמו שאמרו חז"ל אפילו סיחון היתה מלאה בזבובים אין לך אדם שיכול לכבשה. וכל שכן שהעם שבתוכה היה חזק ביותר שזה וודאי אין מה לדבר. וכבר כל האומות בעולם וודאי יודעים זאת מההיסטוריה הענקית של העם הגדול והאדיר עם ישראל.

אם זה מצבאו של סנחריב, ואם זה מנפילתם של היוונים הרשעים שהיו רבים וחזקים, ובסופו של דבר נתן הבורא יתברך רבים ביד מעטים ורשעים ביד צדיקים וגיבורים ביד חלשים, ואם זה בדורנו אנו במלחמת ששת הימים, ועד מלחמות המפרץ, צוק איתן, עופרת יצוקה ועוד ועוד. ועד לרגע זה בו יושבים אנו בביתנו כל העולם חפץ בהשמדתנו, כבשה אחת בין שבעים זאבים.

וכמו שכותב היעב"ץ בסידורו: חי ראשי, שכל הניסים שעמדו להם לישראל אינם כמו הנס הזה של כבשה אחת בין שבעים זאבים צמאי דם וחשופי שיניים, וכמה גדול הוא הרועה השומר את הכבשה ביניהם בחיים. אם כן אחים יקרים צריכים אנו לידע שאין כחנו אלא בפינו, ולכן עלינו להרבות בתפילות ובתחנונים להשי"ת שימהר לגאולינו גאולת עולם ויצילנו מידי כל אויבינו העליונים והתחתונים. וישלח לנו משיח צידקנו ויבנה בית מקדשינו במהרה בימינו. אכי"ר.

דילוג לתוכן