לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת בהר – התבטלות

book

"וידבר ה' אל משה בהר סיני לאמר וכו', וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך אל תונו איש את אחיו" כאן דיברה תורה על אונאת ממון, וכמה הדבר חמור שאדם מהונה את חברו בממון, אדם חושב שאם הוא יסדר את חבירו, יעבוד עליו, ירמה אותו במקח וממכר, הוא ירוויח מכך. אבל אינו יודע שרק יפסיד מכך. צריכים לדעת אף פעם, אבל אף פעם, אי אפשר להרוויח משקר. אי אפשר להרוויח מזה, שעוברין על דברי תורה, דברי השי"ת.

וכמו שאומר הפסוק "מדוע אתם עוברין על פי ה' והיא לא תצלח" הרי כאן אמר הפסוק במפורש שמי שעובר על דברי התורה וודאי שלא יצליח. וזהו באמת הקשר שבין תחילת הפרשה שמדברת בעניין השמיטה לכאן, ששם בעניין השמיטה נשאלת השאלה הידועה, מה עניין שמיטה אצל הר סיני? פירוש מדוע דווקא במצוות השמיטה נאמר "וידבר ה' אל משה במדבר סיני" הרי כל המצוות נתנו בסיני? אלא התשובה היא שכדי להגיע להר סיני להגיע לכל המצוות צריך שמיטה, צריך ביטול העצמיות, ביטול היש, אני מוכן לוותר על כל מה שיש לי למען רצון השי"ת, והתוצאה היא בדיוק הפוכה. כמו שראינו במצוות השמיטה, שמי שזלזל בה וזרע וחרש ועבר על מצוות השי"ת, לא רק שלא הרוויח אלא הפסיד.

וכל מי שלא זרע וחרש וכו' הרוויח בכפלי כפליים. וזהו ענין שמיטה אצל הר סיני, שלא רק מצוות השמיטה מי שישמור ירוויח, ומי שלא יפסיד, אפילו שבשכל פשוט זה נראה להיפך. כך כל המצוות שנאמרו בסיני, אפילו אם אתה סבור שתרוויח מכך, שתונה את חברך, תגנוב אותו, או תשקר, הרי שהתוצאה תהיה בדיוק להיפך. אתה רק תפסיד, ותפסיד. וההפסד הוא כפול גם בעוה"ז וגם בעוה"ב, וכמו שאמר הכתוב "צדיקים בארצם ירשו משנם, ורשעים משנה שברון שברם" פירוש הצדיקים בארצם בעוה"ז ירשו משנה, יורשים את העוה"ז והעולם הבא, ואילו רשעים שסבורים להרוויח את העולם הזה, משנה שברון שברם, זאת אומרת לא רק בעוה"ב ירשו גיהנם, אלא משנה שברון, שני שברים. גם עולם הזה מפסידים.

את הדברים אלה צריך כל יהודי להפנים, ולהפנים חזק חזק, ולדעת אין בעולם רווח כמי ששומע בקול השי"ת. ואין מפסיד כמי שעובר על רצון השי"ת. ובפרט בימים הללו שאנו נמצאים ימי ספירת העומר, צריכים אנו להתחזק ביתר שאת וביתר עוז. בפרט בעניינים שבין אדם לחבירו, לא לפגוע בזולת, לא לגזול, לא לשקר, לא להלין פעולת להיזהר מאוד מלשון הרע ורכילות. וכך למעשה לבנות את עצמינו ולהכין כלים אמיתיים לקבלת תורה. כי התורה אינה נכנסת בקרבו של אדם בליעל, אדם שמקולקל במידות ח"ו. וראיה מהר סיני שעליו ירד השי"ת עליו דווקא ניתנה תורה. לא בגלל מעלה זו או אחרת שהיתה בו. להיפך נמוך מכולם היה. ומכבודו של הקב"ה לכאורה להשרות שכינתו על הר גבוה ויפה. אבל לא כך היו פני הדברים, המעלה של סיני בכך ששתק. שנהג בענווה. וזה כבר יסוד לקבלת התורה  – ה ת ב ט ל ו ת.

דילוג לתוכן