לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

מאמרי אמונה

הרב יגאל כהן

לא מחפשים אותך

אבא קטן עליך

הנראה בעיניכם שילד שטעה בהנהגותיו, אביו יחפש כל הזמן להענישו? או איך שקוראים לזה אנשים ״לחפש אותו״ כל הזמן? חלילה מלומר כן… אלא הדבר בדיוק הפוך, הבורא יתברך מייחל ומצפה להצלחתנו יותר ממה שאנו מאחלים לעצמנו, ואהבתו יתברך אלינו היא אין סופית, וכל רצונו יתברך הוא, שנבין היכן טעינו ונחזור בתשובה, ולאחר מכן נסמוך עליו יתברך שיקבל אותנו באהבה גמורה, והוא ייטיב לנו עד בלי די.

אדרבא, עצם העניין שאנו מרגישים שהבורא יתברך רוצה להעניש אותנו, הוא פגיעה בכבודו יתברך. תארו לעצמכם, שלא פחות ולא יותר, הבן שלכם, בכל פעם שיעבור לידכם, ירים את ידיו בהתגוננות מפחד שמא… תכו אותו!!! הרי מיד תאמרו לו, ״תירגע בני, אני לא כזה רע שמחפש כל הזמן להכות אותך!״ בדיוק כך אנחנו, אנו מראים לקדוש ברוך הוא, כשבכל שעה אנו פוחדים מעונשו של השם יתברך. על פי רוב, אדם כזה שמפחד כל הזמן שתפגע בו מידת הדין, מחשבותיו כלפי אחרים גם היא במידת הדין.

אם מישהו פגע בו, ממהר הוא לחשוב איזה עונש חמור מגיע לאותו יהודי, ואם ראה יהודי שעובר עבירה, אומר בליבו ״רשע! איך הוא יכול לעבור על רצון הבורא יתברך, כנראה שיקרה לו בקרוב אסון חלילה״. ואם אחד מילדיו עבר על רצונו, מיד חושב על עונש הגון להענישו. ואין זה באשמתם, אלא מחמת שהורגלו בכך, אין הם שמים לב על מחשבתם המוטעית. אם רק נלמד ממידותיו של השם יתברך, ארך אפים ורב חסד ואמת, ואם תבדקו בהיסטוריה של עם ישראל, כמה האריך אפו השם יתברך לעם ישראל על חטאתם עד שחזרו בתשובה, ופעמים אנו רואים יהודי בגיל ששים שחוזר בתשובה ועוזב את דרכיו המוטעות, וחוזר לחיקו של בורא עולם, ששים שנה השם יתברך נתן לו חמצן בריאותיו, ואוכל על שולחנו, וקורת גג לראשו, ואפילו זיכה אותו באישה וילדים בו בזמן שהוא עבר על רצונו יתברך ללא חשש, ואף על פי כן האריך השם אפו וחיכה עד שיגלה את האמת הנפלאה ולא מיהר להענישו.

אם נרגיל את עצמינו בחשיבה חיובית על עצמנו וגם על הזולת, כגון, אם ראינו את החבר שעובר עבירה, ננסה ללמד עליו זכות ולומר, שאולי אינו יודע שהדבר אסור, ואפילו אם יודע, אולי אינו מבין את חומרת המעשה, ובכלל , אין לנו הבנה כמה חזק היצר הרע שבתוכו, ויכול להיות שאם היינו במקומו, היינו גרועים ממנו. ועוד שהגמרא בברכות (יט.) מביאה, שאם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה, אל תהרהר אחריו ביום, שבודאי עשה תשובה. כפרת עוונות לאנשים רבים שגור על לשונם צמד המילים ״כפרת עוונות״, ולפעמים נראה שבמחשבתם, הקדוש ברוך הוא כל היום יושב ומחפש להעניש בני אדם כדי לכפר על מעשיהם, ואין הוא חפץ להיטיב עם ברואיו.

לעניות דעתי, כדאי להחליף משפט זה ב- ״הכל לטובה״, מפני שהרבה פעמים נראה כאילו הדבר היה עונש מאת השם יתברך, עד שזוכים להבין את החסד הגדול שעשה עמנו הבורא "בעונש״ הנ״ל, ודוגמאות לזה כתבתי בפרק ״הכל לטובה״. בגמרא מובא, שמי שמקפיד על אחרים, (חשיבה שלילית), הקדוש ברוך הוא מתנהג איתו בקפדנות, וכך העיד איוב (ג, כה) ״את אשר יגורתי בא לי״ – כלומר שאם אדם רגיל במחשבות שהשם יתברך מקפיד עליו, ובדרך כלל אותו אדם רגיל להקפיד על אחרים, וסופו שיבואו עליו כל חששותיו.

ואילו אדם שחושב חיובי כל הזמן, ומלא באופטימיות, וחושב טוב על בני אדם(חשיבה חיובית), וכתוצאה מכך חושב טוב על השם יתברך, אזי יגשים לו הקדוש ברוך הוא את מחשבותיו, וישפיע עליו את הטוב שחשב. נסכם את הפתרון לפחד זה, השם יתברך, ישתבח שמו אוהב אותנו עד אין סוף, ורוצה שיהיה לנו טוב, יותר ממה שאנו רוצים, אז בואו וניתן לו כף זכות, שמחר בבוקר נקום, וכולם יחייכו אלינו, והגב שתפוס יתרפא מאליו, ונקבל הודעה מהעבודה שהמשכורת הוכפלה (נכון שזה נשמע מצחיק, אבל כדאי לכם לנסות ותראו ניסים ונפלאות), ונשתדל לחשוב בצורה חיובית על החיים, ובזכות הביטחון בבורא עולם, הוא ימלא את כל משאלות ליבנו לטובה. פחד נוסף הוא פחד מבני אדם – לצערנו בעולם שלנו ישנם אנשים שדרכם לאיים, ולהשתמש בכוח כדי להשיג את מבוקשם, ויש אנשים שנכנס בליבם פחד מאותם אנשים, והולכים תמיד בהרגשת פחד שמא יפגעו בהם, או יזיקו להם בממונם, או בגופם, או חלילה בבני משפחתם.

פעמים שפחד זה נובע מחשש שווא ומדמיון מפותח, שאפילו אם ראו איך אדם הזעיף פנים לעברם, מיד עולה בליבם החשש ׳אולי הוא מחפש להזיק אותי? אולי בכוונתו לדבר עלי רע בפני הממונים עלי?׳ וכדומה, וכך גם עובד שחושש כל הזמן שמא יפטרו אותו מעבודתו, ומה יהא על פרנסת ביתו. ואם שמע שאנשים מדברים עליו רעה, מיד נכנס פחד בליבו, ׳אולי ינסו להזיק אותי? ואולי יאמינו השומעים לדבריהם ישנאו אותי? ומה יחשוב עלי פלוני?׳ וכך כל חייהם הם עושים דברים רק כדי למצוא חן בעיני בני אדם, ואינם עושים דברים שאינם לרצונם של אחרים (גם אם ציווה עליהם הבורא יתברך).

דילוג לתוכן