לשיעורים במערכת הטלפונית: 0772222069 / *9120

פרשת שבוע

הרב רפאל זר

פרשת וילך – לקרוע את הלב

book

שבת הזאת שבין כסא לעשור, בין ראש השנה ליום הכיפורים, נקראת שבת תשובה. כיוון שהיא שבת שבתוך עשרת ימי תשובה. וגם על שם ההפטרה שנקרא השבת, "שובה ישראל עד ה' אלוקיך כי כשלת בעוונך קחו עמכם דברים ושובו אל ה' וכ'ו וגם עתה נאום ה' שובו עדי בכל לבבכם ובצום ובבכי ובמספד, וקרעו ללבכם ואל בגדיכם ושובו אל ה' אלוקיכם, כי חנון ורחום הוא, ארך אפים ורב חסד ונחם על הרעה".

אם רק נתבונן בפסוקים הנפלאים הללו, די לנו בכך שנצא ממש מאפילה לאור גדול. שובה עד ה' צריך לשוב אל ה', אבל צריך עד ה' אלוקיך. זאת אומרת תשובה כזו שתהיה מעומק הלב עד שיעיד עלינו יודע תעלומות שאנחנו דוברי אמת, שאנחנו מתכוונים באמת לכל מילה שיוצאת מיפינו. שובה ישראל עד ה' אלוקיך, דרשו חז"ל גדולה תשובה שמגעת עד כיסא הכבוד, שנאמר "שובה ישראל עד ה' אלוקיך". ומהו "כי כשלת בעוונך"? יש לזה הרבה פירושים. אבל נתבונן ונראה כי כשלת, אם נכשלת בחיים זה רק בגלל עוונך. צריך לדעת שכל הכישלונות שאדם חווה במשך ימי חייו זה רק בגלל העוונות שלו. וכמו שנאמר "אין יסורים בלא חטא ואין מיתה בלא עוון".

ובהמשך "קחו עימכם דברים ושובו אל ה'", איזה דברים צריכים אנו לקחת? אז וודאי שכולנו נאמר שצריך לקחת מצוות, ומעשים טובים, וצדקות וחסדים. וודאי שזה נכון. אבל אפשר לומר "קחו" ראשי תיבות קבלה חרטה וידוי, שהם למעשה שלושת העיקרים של התשובה. קודם כל חרטה אמיתית וכנה מעומק הלב, להתחרט על כל המעשים הרעים. דבר שני להתוודות, דהיינו לעמוד ולפרט את החטא שחטאנו ולהתבייש בושה גדולה ונוראה מלפניו יתברך. ודבר שלישי ואחרון, קבלה לעתיד, קבלה אמיתית וכנה מעומק הלב שלא נשוב לזה החטא עוד לעולם. וכדבריו של הרמב"ם ז"ל, "עד שיעיד עליו יודע תעלומות שלא ישוב לזה החטא לעולם".

ועוד אומר הנביא "וקירעו ללבבכם ואל בגדיכם", ופירושיו של דבריו, "קירעו לבבכם" אם כבר צריך לקרוע משהו ביגלל החטאים שלנו, זה לא את הבגדים, שנקרע את הבגדים זה לא יתן לנו כלום. צריך לקרוע את הלב. ואפשר לרמז על כך מהמשנה במסכת חולין "הלב קורעו ומוציא את דמו" דהיינו צריכים אנו לקריעת הלב, ולהוציא ממנו את כל הדמים הרעים. ונזכור גם את המשך דבריו של הנביא "ושובו אל ה' אלוקיכם כי חנון ורחום הוא, ארך אפים ורב חסד וניחם על הרעה" כמה המילים הללו מנחמות ונעימות לאוזן כמו מים קרים לנפש עייפה. כמה הקדוש ברוך הוא מחכה ומצפה לנו, "וניחם על הרעה" ומוכן לסלוח ולבטל את הגזרות הקשות.

וכמו שניקרא בעזרת ה' יתברך ביום הכיפורים שתבוא עלינו ועל כל ישראל לטובה, בהפטרה של מנחה על יונה הנביא שהיה שליח מאת ה' יתברך לנינווה, שרצה ה' יתברך להפוך אותה בגלל מעשיהם הרעים. אבל בסופו של דבר כשעשו תשובה הקדוש ברוך הוא ישתבח שמו ויתעלה לעד ניחם על הרעה, וביטל את הגזרה הנוראה מעל ראשם של אנשי נינווה. ולמה כמו שכתוב בפסוק "כי שבו מדרכם הרעה". כך אומרים חז"ל לא כתוב שה' ראה את שקם ואת תעניתם, אלא כי שבו מדרכם הרעה. יהי רצון שנזכה כולנו לתשובה שלמה ולגמר חתימה טובה לנו ולכל בית ישראל אמן כן יהי רצון!

דילוג לתוכן